Genom att syntetisera hundra års erfarenhet av arbetarklassens
kamp och världsrevolutionen, skrev Ordförande Mao Tsetung [I orginaltexten står "kamrat Mao Tsetung", i denna utgåva används den aktuella terminologin]
1948:
"Om det skall bli en revolution måste det finnas ett
revolutionärt parti. Utan ett revolutionärt parti, utan ett
parti byggt på marxismen-leninismens revolutionära teori, och
i den marxist-leninistiska revolutionära stilen, är det omöjligt
att leda arbetarklassen och folkets breda massor till seger över
imperialismen och dess hejdukar. Mer än etthundra år har förflutit
sedan marxismen föddes, men det var först till följd av de exempel
de ryska bolsjevikerna gav, såsom ledare för Oktoberrevolutionen,
det socialistiska uppbygget och krossandet av den fascistiska aggressionen,
som revolutionära partier av ny typ bildades och utvecklades
i världen. Med tillkomsten av revolutionära partier av ny typ
har världsrevolutionen ändrat ansikte. Förändringen har varit
så stor att omvandlingar, som för den äldre generationens människor
är fullständigt ofattbara, kommit till stånd under eld och dån
Med tillkomsten av Kinas kommunistiska parti fick den kinesiska
revolutionen en helt ny inriktning. Är inte detta faktum klart
nog?" (understrykningarna är vårt Partis).
Här finns frågan om Partiet mästerligt sammanfattad: dess nödvändighet
och dess uppbyggnad som parti av ny typ som förverkligar och ger
korrekt riktning åt världsrevolutionen och till varje lands revolution,
till tjänst för arbetarklassen och dess frigörelse.
Håll tre frågor i åtanke:
1) Partiets nödvändighet, som är frågan om erövringen av Makten
för arbetarklassen;
2) Partiets Uppbyggnad, som är frågan om dess uppbyggnad i ett
halvfeodalt och halvkolonialt land i vilket arbetarklassen och endast
den, genom sitt Parti kan leda den demokratisk-nationella revolutionen;
och,
3) Den interna kampen, som är frågan om att Partiet utvecklas mitt
i tvålinjerskampen i dess barm, på vilken Partiets enhet och sammanhållning
baserar sig.
Dessa tre frågor kräver att vi har i åtanke: i första hand marxismen,
som är teorin och praktiken, marxismens erfarenheter i frågan om
partiuppbyggnad, de stora lärdomarna systematiserade av Marx och
Engels, Lenin och Stalin och Ordförande Mao Tsetung. För det andra
Partiets uppbyggnad i vårt eget land
Och för det tredje den
nuvarande situationen i vilken uppbyggnaden av arbetarklassens Parti
i vårt land utvecklar sig.
MARXISMEN OCH PARTIETS UPPBYGGNAD
I mitten av 1800-talet, med marxismens uppkomst, framträdde arbetarklassen
som den nya och sista klassen i historien; med det "Kommunistiska
Partiets Manifest" upphöjde proletariatet det program som kommer
att föra mänskligheten framåt mot en Ny Värld, till det kommunistiska
samhället, till det Klasslösa Samhället. Detta är programmet och
vägen som vi alla människor nödvändigtvis kommer att följa under
proletariatets ledning, konkretiserad i dess Parti. Det finns ingen
annan väg för klasserna, det finns ingen annan väg för mänskligheten;
världshistorien visar detta tydligt; och, Oktoberrevolutionen, den
Kinesiska Revolutionen och andra, den växande nationella befrielserörelsen,
den internationella arbetarklassens ihärdiga marsch med dess revolutionära
partier är en del av denna hejdlösa väg, en väg som under de kommande
50 till 100 åren skall utveckla sig i stora avgörande strider vilka
kommer att skaka om Jorden, såsom Ordförande Mao Tsetung lär.
MARX OCH ENGELS OCH PARTIETS UPPBYGGNAD
Marx och Engels grundade arbetarklassens åskådning, marxismen;
sedan dem finns välgrundade sanningar som vi inte kan överge, såsom
principen om klasskampen för att förstå världen och förvandla den,
våldet som historiens barnmorska, proletariatets diktatur och nödvändigheten
av den revolutionära omvandlingen av det gamla samhället genom en
lång historisk process, bland andra. Dessutom, vilket ibland inte
framhävs tillräckligt, konkretiserade Marx och Engels sina teser
i nödvändigheten av uppbyggnaden av arbetarklassens Parti som oumbärligt
instrument för att kämpa för sina klassintressen. Således, mitt
i hård kamp mot gamla anarkistiska uppfattningar av djupt borgerligt
väsen, lyckades de i Internationalens Stadgar 1864 och 1872 fastslå:
"I sin kamp mot de härskande klassernas förenade makt,
kan proletariatet endast agera som klass om det konstituerar sig
självt i ett särskilt politiskt parti som är raka motsatsen till
de gamla politiska partier som skapats av de besuttna klasserna."
"Denna proletariatets konstituering i ett politiskt parti
är oumbärlig för att säkra den sociala revolutionens triumf och
dess ädla slut: klassernas avskaffande."
"Då jordens och kapitalets herrar ständigt använder sig
av sina politiska privilegier för att försvara och för all framtid
bevara sina ekonomiska monopol och för att underkuva arbetet, har
övertagandet av den politiska Makten blivit proletariatets stora
uppgift".
Marx och Engels utgick från att arbetarna själva måste kämpa för
sin emancipation som klass och att proletariatets ekonomiska emancipation
är "det stora målet och varje politisk rörelse är ett medel
som bör underordnas detta mål", de framlade nödvändigheten
som arbetarklassen har att organisera sig som ett Politiskt Parti
för att kämpa för sina egna klassintressen, för att ta Makten och
således, följaktligen, tjäna sitt mål, tjäna fulländningen av sitt
historiska mål: klassernas avskaffande och uppbyggnaden av ett nytt
samhälle utan exploatörer eller förtryckare.
På samma vis fastställde de att arbetarklassen organiserade sig
"i ett särskilt politiskt parti som är raka motsatsen till
de gamla politiska partierna
" därför att, när arbetarklassen
organiserar sig som politiskt parti gör den det tagande sin klassåskådning,
marxismen: därför att, den har sitt eget program, det som Marx och
Engels fastslog i Manifestet, som leder kommunisterna att göra "av
nationaliteten oberoende, för hela proletariatet gemensamma intressen"
gällande och att "de under de olika utvecklingsgrader, som
kampen mellan proletariat och bourgeoisie genomgår, städse företräder
hela rörelsens intressen", genom att ständigt hålla sig fast
vid sin klassåskådning som kan sammanfattas "i uttrycket: privategendomens
upphävande". På så sätt framlade de uppbyggnaden av ett "särskilt
och i motsats stående" parti som skulle tjäna klassens förenande,
vilket revolutionen krävde; eller med deras egna ord:
"För att försäkra revolutionens framgång är enhet i
tänkande och i handling nödvändig. Internationalens medlemmar
försöker skapa denna enhet medelst propaganda, diskussion och organisering
".
Dessutom uppfattade de proletariatets Partis utveckling och kamp
såsom stående i förbindelse med revolutionens etapp och på intet
sätt avskilda från denna grundläggande fråga. Marx framlade att
arbetarklassens revolution i Tyskland skulle vara beroende av uppbackning
"med en andra upplaga av bondekriget", samtidigt som Engels
höll fast vid: "I ett agrarland är det en underlåtelse att
resa sig upp mot bourgeoisien i det industriella proletariatets
namn, utan att ens nämna den patriarkaliska 'exploateringen av käppen'
till vilken landsbygdsarbetarna får se sig underkastade av den jordägande
adeln". Därför är det såsom Lenin framhävde:
"Emedan den (borgerliga) demokratiska revolutionen inte
avslutades i Tyskland, koncentrerade Marx all sin uppmärksamhet,
vad det socialistiska proletariatets taktik beträffar, på att driva
fram böndernas demokratiska energi".
Slutligen förde Marx och Engels en hård och stor kamp för uppbyggnaden
av proletariatets Parti; de ägnade långa år åt att bekämpa anarkismen
tills de förvandlade marxismen till arbetarklassens erkända åskådning
som grund för dess politiska organisering. Marx och Engels tvingades
att konfrontera Bakunin och hans grupps intriger som "genom
att dölja sig bakom den mest extremistiska ÿnarkismen, riktar sina
slag inte mot de nuvarande staterna, utan mot revolutionärerna som
inte accepterar dess ortodoxi och dess ledning"; som "infiltrerar
organisationens led
och försöker till en början ta beslag
på dess ledning; men när deras plan misslyckas försöker de splittra
den"; som "organiserar
sina små hemliga sekter";
som "i sina tidningar offentligt attackerar alla element som
vägrar underkasta sig deras vilja"; som "inte tvekar inför
några medel, för någon otrohet; lögn, förtal, skrämsel och intriger
som alla tjänar dem likaväl". I syntes, mot anarkismen som
bakom hela sin maskerad av radikal och högljudd vänsterism döljer
sitt höger-väsen och sin ekonomism vilken förnekar proletariatets
klasspolitik.
Kamp som de även senare förde mot högeravvikelser och opportunismen
inom de socialdemokratiska partiernas barm, och speciellt det tyska
på grund av dess förnekande av klassprinciperna och på grund av
dess borgerliga deformeringar av det politiska programmet. De förde
denna kamp, precis som den föregående, i försvar av enheten, de
krävde att "man måste ha modet att avstå från omedelbara
framgångar för andra viktigare saker". Så lär de ut självkritik
och den riktiga bedömningen av felen, genom att peka på roten till
kampen och splittringen, vilket måste framhävas starkt:
"Och för övrigt, sade redan den gamle Hegel att ett parti
bevisar sin seger genom att acceptera och stå emot splittring.
Denproletära rörelsen går nödvändigtvis igenom olika utvecklingsfaser,
och i var och en av dem fastnar en del som inte fortsätter. Detta
är den enda anledningen till att proletariatets solidaritet i praktiken
genomförs överallt av olika partigrupper som kämpar emot varandra
till döds, såsom de kristna sekterna i det romerska riket på den
tiden då de värsta förföljelserna ägde rum."
Detta är grundläggande frågor som Marx och Engels lärde oss i samband
med nödvändigheten av Partiet, dess uppbyggnad och dess utveckling
i kamp. Detta är en mycket betydelsefull del av den vetenskapliga
socialismen, av de klassiska grundarnas teori som många gånger glöms
bort eller till och med förbises. Om Marx och Engels inte hade fastslagit
dessa problem, hade deras stora uppgift varken haft någon mening
eller förverkligats. Men, som det är mycket viktigt att upprepa,
sedan sitt framträdande har arbetarklassens vetenskapliga åskådning,
marxismen, framlagt och löst frågan om Partiet; det som händer är
att denna revolutionära teori och praktik om nödvändigheten av Partiet,
dess uppbyggnad och tvålinjerskampen i dess barm, liksom i andra
delar av marxismen, har utvecklats, syntetiserande den internationella
arbetarklassens senare stora erfarenheter, verk som på världsnivå
har uppfyllts av Lenin och Ordförande Mao Tsetung.
LENIN OCH UPPBYGGNADEN AV PARTIET AV NY TYP
1900-talet tog till oss imperialismen som den högsta och sista
etappen av kapitalismen, i denna etapp kommer arbetarklassen att
ta Makten och konsolidera den. Återupptagande de gamla revolutionära
teser av Marx och Engels, som den gamla revisionismen försökte förstöra
utvecklade Lenin dem genom att upphöja dem till marxismen-leninismens
etapp. Vad innebär denna utveckling av marxismen för uppbyggandet
av proletariatets parti? Lenin, medveten om att etappen för att
storma in och ta Makten och proletariatets diktatur hade kommit,
framhävde nödvändigheten av att Partiet måste förändra samhället;
hans stora devis visar detta:
"Giv oss en organisation av revolutionärer, och vi skall
vända upp och ner på Ryssland".
För Lenin krävs för att förändra världen Partiet och detta har
ett program som, enligt hans egna ord, "består i organisationen
av proletariatets klasskamp och ledningen av denna kamp vars slutliga
mål är proletariatets erövring av den politiska Makten och organiseringen
av det socialistiska samhället."
Han förstod, som ingen annan på sin tid, nödvändigheten av proletariatets
organisering i vars organisering dess styrka ligger, Lenin fastställde
de följande teserna som ingen kommunist kan glömma:
"Proletariatet har intet annat vapen i kampen om makten
än organisationen. Proletariatet, som splittrats genom den anarkistiska
konkurrensens herravälde i den borgerliga världen, undertrycktes
av tvångsarbetet för kapitalet, och som ständigt kastas ned i den
'djupaste avgrund' av djupaste elände, förvildning och urartning,
kan bli och blir oundvikligen en oövervinnelig makt endast när dess
ideologiska förenande genom de marxistiska principerna befästes
genom organisationens materiella enhet, som sammansvetsar miljoner
arbetande till arbetarklassens armé. Mot denna armé kommer varken
det ryska självhärskardömets murkna eller det internationella kapitalets
murknande makt att hålla stånd. Denna armé kommer att sluta sina
led allt fastare samman, trots alla krokvägar och alla steg tillbaka,
trots de opportunistiska fraserna från den moderna socialdemokratins
girondister, trots det självbelåtna prisandet av det efterblivna
cirkelväsendet, trots anarkismens glitter och stoj som är karakteristisk
för de intellektuella".
Vi peruanska kommunister och revolutionärer måste ägna uppmärksamhet
åt dessa ord som idag är värdefullare än någonsin för oss. Av dessa
ord framhäver vi: för det första, kampen för Maktee kräver proletariatets
organisering och dess betydelse är så stor att den blir dess enda
vapen; för det andra, trots alla svårigheter som exploateringen
ålägger det, om vi tar marxismen som vägledning och grund för den
ideologiska enheten och förverkligar den genom att sammanhålla sina
led i organiseringen kommer proletariatet att vara oövervinneligt;
för det tredje, mot proletariatets organiserade armé kommer den
reaktionära makten i en nation inte att kunna vidmakthålla sig varken
imperialismen eller socialimperialismen på världsnivå; för det fjärde,
den organiserade arbetarklassen kommer att hålla samman sina led
mer och mer mot den nutida revisionismens illasinnade intriger,
den kommer att gå framåt trots den uppenbart fallfärdiga grupp-
och sektandan trots den organisatoriska motviljan och det deklamatoriska
pratet från "anarkismen som är karakteristisk för de intellektuella
".
Så ställde Lenin upp frågan om uppbyggnaden av Partiet, dess nödvändighet
och utveckling i kamp och dess ideologiska och politiska och organisatoriska
uppbyggnad.
Men detta är inte allt, i "Ett steg framåt, två steg tillbaka"
fastslog han Partiets organisatoriska teser, vars mästerliga sammanfattning
vi hämtar från den gamla och stora "Sovjetunionens Kommunistiska
Partis (bolsjevikerna) Historia" av Stalin:
1) Partiet är en trupp av arbetarklassen, en del av den. Men det
rr en förtrupp som går före, som leder: det är en medveten trupp,
som känner den revolutionära processens lagar; och en marxistisk
trupp vars fasta grund är arbetarklassens revolutionära åskådning.
2) Partiet är en organiserad trupp, det är ett organisationssystem
vilket "som arbetarklassens förtrupp, skall utgöra någonting
så organiserat som möjligt, att partiet skall upptaga i sig endast
sådana element, som möjliggör åtminstone ett minimum av organisation"
därför har det en egen obligatorisk disciplin för alla sina medlemmar.
3) Partiet är proletariatets "högsta organisationsform"
kallad att leda klassens alla övriga organisationer och för detta
ändamål består det av klassens bästa söner och döttrar (beväpnade
med marxismen, med kunskap om klasskampens lagar), och med erfarenheten
av världens arbetarklass och sin egen.
4) "Partiet är förkroppsligandet av förbindelsen som förenar
arbetarklassens förtrupp och massorna"; därför kommer det varken
leva eller utveckla utan förbindelse med massorna och, tvärtom,
kräver dess liv och utveckling att det "mångdubblar förbindelserna
med massorna och vinner massornas förtroende"
5) Partiet måste vara organiserat på den demokratiska centralismen,
med enhetliga stadgar och med en disciplin som är samma för alla
och "med ett enda ledningsorgan i spetsen, nämligen:. Partikongressen
samt, under tiden mellan kongresserna Centralkommittén, med minoriteten
underordnande sig majoriteten, de olika organisationerna de centrala
organisationerna, och de lägre organisationerna de högre".
6) För att Partiet skall bevara enheten i sina led krävs det en
enhetlig disciplin som är lika bindande för alla; enhet som kräver
stor uppmärksamhet därför att, som Stalin sade: "kamrat Lenin
anbefallde oss att skydda vårt Partis enhet som vår ögonsten".
Dessa teser och de föregående måste vi peruanska kommunister och
revolutionärer ha i åtanke, eftersom de alla är livsviktiga. En
annan fråga av stor vikt som behandlades av Lenin, är frågan om
klandestiniteten1, en fråga
som bland våra egna blandas ihop med att gömma sig, med strutspolitik.
Lenin framhöll nödvändigheten av ett klandestint Parti, som ett
system av högt centraliserade organisationer med ändamålet att man
ständigt, under alla förhållanden, skall kunna räkna med det som
en "kampstab" i stånd att leda revolutionen, som håller
fast vid sina fanor och kämpar för dessa trots repressionen och
förföljelsen. Klandestiniteten tjänar, på så vis, till att göra
Partiet till "en kampmaskin" som okuvligt framhärdar tills
det nått sitt mål att ta Makten för att förändra världen utan att
någonsin skiljas från massorna. På grund av de behov som finns i
själva kampen i vårt land måste vi framhäva några punkter rörande
denna invecklade fråga: här, är det i synnerhet viktigt, att ha
en klar idé om vad den konspirativa organiseringens konst innebär.
Lenin säger i "Brev till en kamrat rörande våra organisatoriska
uppgifter", en artikel som det talas vitt och brett om men
vars normer inte förstås och ännu mindre tillämpas, med hans egna
ord till oss:
"Hela den konspirativa organisationens konst skall bestå
i att utnyttja allt och alla, 'ge arbete åt alla och envar',
ledande naturligtvis icke med makt, utan med auktoritet, med styrkan
av sin energi, sin större erfarenhet, större mångsidighet och större
skicklighet."
I samma artikel, mot de som förstår klandestinitet som något stelt
och mekaniskt, framlade Lenin:
"Vad åter beträffar formen och graden av klandestinitet
hos olika cirklar, beror denna på arten av deras funktioner: i detta
avseende kommer det att finnas de mest olikartade organisationer
('stränga', trånga, slutna, 'fria', breda, öppna, lösa)."
Vi anser att denna fråga är av yttersta intresse för vår nuvarande
revolutionära situation eftersom det, som vi redan sagt finns för
mycket mekaniskt och icke dialektiskt tänkande i beaktandet av dessa
frågor. Dessutom, påpekar vi att Lenin, vad det gäller det klandestina
arbetet, framhävde frågorna om det hemliga och det öppna arbetet;
låt oss se vad han framlade i "Det klandestina Partiet och
det lagliga arbetet":
"Frågan om det klandestina partiet och socialdemokratins
lagliga arbete i Ryssland är ett av Partiets huvudproblem; det upptar
RSDAP:s uppmärksamhet under hela den period som följde på
revolutionen (här åsyftas 1905) och det har gett rum åt den mest
våldsamma kampen inom dess led.
"Kring detta problem har huvudsakligen utvecklats kampen
mellan likvidatorerna och antilikvidatorerna
Decemberkonferensen
1908
fastslog tydligt i en speciell resolution Partiets kriterier
i organisationsfrågorna: partiet består av klandestina socialdemokratiska
celler som bör skapa 'stödjepunkter för arbetet bland massorna',
i form av ett vidast möjligt utgrenat nät, av legala arbetarföreningar."
Och genom att framhäva förhållandena mellan det klandestina och
det legala arbetet:
"Huvudslutsatsen av iakttagelsen som vårt Parti har gjort
för ögonblicket är att revolutionen är nödvändig och nalkas.
Utvecklingsformerna som leder till revolutionen har ändrats,
men revolutionens gamla uppgifter kvarstår. Av detta drar
vi följande slutsatser: organisationsformerna måste ändras, 'cellerna'
måste uppta flexibla former, på ett sådant sätt att deras utvidgning
som regel inte äger rum på bekostnad av cellerna själva, utan på
deras lagliga 'periferi', etc."
"Men denna förändring av den klandestina organisationens
former har ingenting att göra med formeln för att 'anpassa'
denna till den lagliga rörelsen. Den är någonting fullständigt annorlunda!
De lagliga organisationerna är de stödjepunkter som tillåter
oss att föra ut idéen om klandestina celler till massorna.
Det vill säga att vi modifierar formerna för påverkan i syfte att
den tidigare påverkan skall fortsätta i klandestin riktning."
"Efter organisationernas form, 'anpassas'
det klandestina arbetet till det lagliga. Efter vårt Partis arbetes
innehåll, 'anpassas' det lagliga arbetet till de klandestina
idéerna."
Och, slutligen:
"Det socialdemokratiska Partiet är 'i sin helhet' klandestint,
i var och en av sina celler och - det som är mest väsentligt
- i allt sitt arbetes innehåll, vilket kämpar för och förbereder
revolutionen, därför kan inte det mest öppna arbetet i den
mest öppna av cellerna anses som 'partiets öppna arbete'."
Detta citat är långt men vi anser det vara av stor vikt för det
revolutionära arbetet i vårt land och det bör ägnas speciell uppmärksamhet,
liksom de föregående om det klandestina arbetet.
I vårt land är uppfattningen om att det klandestina arbetet skiljer
oss från massorna vanlig; men låt oss komma ihåg vad Lenin sade
beträffande detta:
"Men denne professionelle revolutionär - Sverdlov - avlägsnade
sig aldrig, inte för en enda minut från massorna. När tsarens villkor
dömde honom, liksom alla revolutionärer på hans tid, till att utveckla
en uteslutande illegal, klandestin verksamhet, visste kamrat Sverdlov
att alltid marschera skuldra vid skuldra, hand i hand med arbetar-avantgardet."
Dessa är grundläggande teser av Lenin vilka vi måste ha i åtanke
i uppbyggnaden och utvecklandet av proletariatets Parti, och tillämpa
korrekt på återuppbildandet av Mariáteguis Parti.
För att avsluta är det lämpligt att komma ihåg att dessa principer
om uppbyggnaden av proletariatets revolutionära Parti, av det bolsjevikiska
Partiet, Partiet som är i stånd att ta Makten, inte föll från himlen
utan fastställdes mitt i en stor och hård kamp mot mensjevikerna,
den tidens högeropportunism i Ryssland; och dessutom att, när han
förde kampen för Partiets organisatoriska principer, Lenin var tvungen
att göra detta mot en specifik bakgrund: en högeropportunistisk
politisk linje. Det var utifrån detta, som han vist drog slutsatsen,
att organisatoriska problem inte förändras varken på 24 timmar eller
24 månader. För att avsluta, låt oss komma ihåg att Lenin fastställde
att Partierna går framåt mitt i kampen, nästan alltid under fiendens
eld; med hans egna ord:
"Vi går framåt i en liten sammansluten skara på en brant
och mödosam väg stadigt hållande varandra i händerna. Vi är omgivna
av fiender på alla håll, och vi är nästan alltid utsatta för deras
eld. Vi har sammanslutit oss enligt ett fritt fattat beslut just
för att bekämpa fienderna och inte hamna i det närliggande träsket,
vars invånare från första stund har klandrat oss för att vi avskilt
oss i en särskild grupp och valt kampens väg istället för försoningens".
Är då dessa teser av Lenin inte viktiga för oss? Borde inte vi
kommunister och revolutionärer verkligen hålla oss fast vid dem?
Gör vi detta så som det åligger oss? Det är tid att lägga åt sidan
självbelåtenheten och börja att allvarligt förstå vår revolutionära
verklighet.
MAO TSETUNG OCH PARTIETS UPPBYGGNAD
I HALVFEODALA OCH HALVKOLONIALA LÄNDER
För att avsluta detta ämne, Marxismen och Partiets uppbyggnad,
skall vi ägna oss åt Ordförande Maos teser om Partiets nödvändighet,
dess uppbyggnad och kampen i dess barm. I denna artikels inledande
citat ingår hans tes om Partiets nödvändighet. Det skulle vara onödigt
att upprepa det.
För att nu gå över till frågan om uppbyggnaden börjar vi med att
notera att i "Problem rörande krig och strategi", grundar
Ordförande Mao uppbyggnaden på den allmängiltiga principen om det
revolutionära våldet. Så lär han oss:
"Den centrala uppgiften och högsta formen för revolutionen
är Maktövertagandet medelst den väpnade kampen, det vill säga, frågans
lösning medelst krig. Denna marxist-leninistiska revolutionsprincip
gäller universellt såväl i Kina som i alla andra länder."
Genom att utgå från denna marxist-leninistiska princip och genom
att skilja på revolutionens utveckling i de kapitalistiska länderna
och i Kina, fastställde han i samma verk att:
"I Kina, är krig kampens huvudform och armén är den viktigaste
organisationsformen. Alla andra former som massorganisationer och
masskamp, är också ytterligt viktiga och faktiskt oumbärliga, och
får under inga förhållanden förbises, men deras syfte är att tjäna
kriget. Innan ett krig bryter ut är alla organisationer och alla
kamper förberedelser för kriget,
Efter ett krigsutbrott, samordnas
alla organisationer och alla kamper antingen direkt eller indirekt
med kriget."
Genom att utveckla frågan om Partiets uppbyggnad, framställer och
löser Ordförande Mao Tsetung i "Kommunisten presenteras"
grundläggande problem. Här framlägger han för oss, för det första,
att Kinas Kommunistiska Parti höll stora och talrika strider i vilka
dess partimedlemmar, kadrer och organisationer härdades; att det
erhöll stora framgångar och även led allvarliga nederlag; och för
att förstå lagarna för Partiets utveckling krävs det en analys av
dess egen historia samt att ur denna dra lösningen till sina uppbyggnadsfrågor.
För det andra, ur förståelsen av sitt eget Parti beträffande dess
förhållande till bourgeoisien och dess förhållanden till enhetsfronten
och den väpnade kampen, etablerar han den följande stora tesen:
"Det är genom detta slag av invecklat förhållande till
den kinesiska bourgeoisien, som den kinesiska revolutionen och Kinas
Kommunistiska Parti har utvecklats. Detta är ett speciellt historiskt
drag, ett särdrag för revolutionen i koloniala och halvkoloniala
länder, som inte finns i något kapitalistiskt lands revolutionshistoria."
Denna fråga är basal för oss, de peruanska kommunisterna och revolutionärerna,
eftersom även vårt samhälle är halvkolonialt och halvfeodalt av
vilket härleds att vår revolution också är demokratisk-borgerlig,
såsom den första etappen av den kinesiska revolutionen; och att,
följaktligen, "revolutionens viktigaste angreppsmål är imperialismen
och feodalismen."
För det tredje, den kinesiska revolutionen presenterar två särdrag;
här Ordförande Maos egna ord:
"Således proletariatets bildande av en revolutionär nationell
enhetsfront med bourgeoisien eller det tvingade brytandet av denna
front, för det första; och den väpnade kampen som revolutionens
huvudform i andra hand har förvandlats till de två basala särdragen
i den demokratisk-borgerliga revolutionens i Kina kurs."
För det fjärde, av det föregående framgår att uppbyggnaden och
utvecklingen av Kinas Kommunistiska Parti inte kan förstås avskilt
från dessa två särdrag, vilka är basala frågor för den demokratiska
revolutionens politiska linje. Som den samme store ledaren lär oss:
"Partiets misslyckanden eller segrar, dess reträtter eller
framryckningar, dess minskning eller utbyggning av dess led, dess
utveckling och konsolidering, är oundvikligen förbundna med Partiets
förhållande till bourgeoisien och med den väpnade kampen. När den
politiska linjen träffsäkert löser frågan om att skapa en enhetsfront
med bourgeoisien, eller det tvingade brytandet av denna enhetsfront,
tar Partiet ett steg framåt
likaledes tar Partiet, när det
behandlar frågan om revolutionär väpnad kamp på ett riktigt sätt,
ett steg framåt
kursen för Partiets uppbyggnad och bolsjevisering
har varit nära förknippad med dess politiska linje, med den riktiga
eller felaktiga behandlingen av frågorna om enhetsfronten och den
väpnade kampen."
För det femte, framgår här frågan om en riktig ledning i den kinesiska
revolutionen. I den kommenterade artikeln fastslås den följande
tesen, som måste få oss att allvarligt fundera över i vilken utsträckning
vi är på rätt kurs:
"Därför är enhetsfronten, den väpnade kampen och Partiets
uppbyggnad, de tre grundläggande frågorna för vårt Parti i den kinesiska
revolutionen. Att ha en riktig förståelse av dessa tre frågor och
av deras inbördes förhållanden betyder redan en träffsäker ledning
av hela den kinesiska revolutionen."
Och, slutligen, klargörande Partiets roll påpekas, i samma artikel:
"Erfarenheten
visar för oss att enhetsfronten och
den väpnade kampen är de två grundläggande vapnen för att besegra
fienden. Enhetsfronten är en enhetsfront för att upprätthålla den
väpnade kampen. Och Partiets organisationer är de hjältemodiga kämparna
som hanterar de två vapnen - enhetsfronten och den väpnade kampen
- för att storma och slå sönder fiendens positioner. Så är det befintliga
ömsesidiga förhållandet mellan dessa tre faktorer."
Här finns, enligt vår förståelse den ideologiska och politiska
grundvalen för Partiets uppbyggnad i ett halvkolonialt och halvfeodalt
land vilket framställdes mästerligt av Ordförande Mao Tsetung; vikten
av dessa frågor kan inte på något sätt förbises, eftersom som han
själv lär oss: "huruvida den ideologiska och politiska linjen
är korrekt eller inte avgör allt"
Det är på denna ideologiska och politiska grund som Ordförande
Mao fastslår sin plan för Partiets organisatoriska uppbyggnad, dess
taktik och kampprincip. Denna fråga framläggs i punkt 6 i hans artikel
"Bygg oförbehållsamt ut de antijapanska styrkorna" (Band
II, sid. 414). Låt oss analysera problemet. För det första, etablerar
han den organisatoriska uppbyggnadens politik i de områden som reaktionen
dominerar:
"I de första (de dominerade), är vår politik att hålla
Partiets organisation klandestin och göra den tät, utvald och effektiv,
att stanna under jorden i lång tid, samla krafter och vänta på det
lämpliga ögonblicket, och varken överila sig eller avslöja sig."
För det andra, etablerar han den taktiska princip som måste vara
vägledning:
"I enlighet med principen att föra kamp på rättfärdig
grund, till vår fördel och med återhållsamhet, är det vår taktik
i kampen mot den yttersta högern att föra en säker kamp och samla
krafter genom att utnyttja alla kuomintanglagar och dekret som kan
tjäna våra syften samt allt som samhällelig sedvänja tillåter".
För det tredje, fastställer han inträngandet i de reaktionära organisationerna
och revolutionärernas arbete inom dessa.
För det fjärde, påpekar han den grundläggande politiken:
"I alla områden som behärskas av Kuomintang, är Partiets
grundläggande politik likaledes att utveckla de progressiva krafterna
(Partiorganisationerna och massrörelserna), vinna mittenkrafterna
(inalles sju kategorier, nämligen den nationella bourgeoisien, de
upplysta herrskapen, soldater av olika beteckningar, mittengrupperna
inom Kuomintang, mittengrupperna inom Centrala armén, småbourgeoisiens
övre skikt samt de små politiska partierna och grupperna) och isolera
den yttersta högerns krafter, för att avvärja faran för kapitulation
och uppnå en vändning i läget".
För det femte, fastslår han nödvändigheten av att förbereda sig
för risker:
"Samtidigt, måste vi vara helt beredda på att ta itu med
alla krislägen både på det lokala och det nationella planet".
För det sjätte, framhäver han klandestiniteten:
"Våra Partiorganisationer i kuomintangområdena måste hållas
i den strängaste klandestinitet."
För det sjunde, betonar han undersökningen av medlemmarna i Kommittéerna:
"I Sydöstra byrån och i alla kommittéer i provinserna,
häraderna och distrikten samt i de speciella kommittéerna, måste
alla som arbetar där (från Partisekreterare till kockar) strängeligen
undersökas en efter en, och ingen, som på minsta sätt kan misstänkas,
bör tillåtas stanna i dessa ledande organ."
Och, slutligen:
"Vi måste vara mycket noga med att skydda våra kadrer".
Alla dessa är träffsäkra och värdefulla instruktioner beträffande
Partiets organisatoriska liv och kamp.
Angående den interna kampen, räcker det att komma ihåg att det
är just Ordförande Mao Tsetung som mästerligt har utvecklat förståelsen
av kampen i Partiet som en återspegling av motsättningarna i klasskampen
och mellan det nya och det gamla i den sociala världen; än mer,
fastställer han att kampen inom Partiet är tvålinjerskampen vilken
täcker hela dess utvecklingsprocess och att om dessa motsättningar
och denna kamp inte ägde rum "skulle Partiets liv ta slut".
Likaledes, är han den som, fö att få en korrekt utveckling av kampen
i Partiets barm, fastställde tesen om att "lär av begångna
misstag för att undvika att göra nya och behandla sjukdomen för
att rädda patienten". Denna storslagna tes måste vi tillämpa
djärvt, idag mer än någonsin, och väl komma ihåg dess innehåll:
"Begångna misstag måste avslöjas utan hänsyn till någons känslor;
det är nödvändigt att det som var dåligt i det förflutna analyseras
och kritiseras på ett vetenskapligt sätt så att arbetet i framtiden
blir mera noggrant och bättre utfört. Detta är vad som menas med
'lär av begångna misstag för att undvika att göra nya'. Men, när
vi avslöjar misstagen och kritiserar bristerna är, gör vi det, liksom
en doktor behandlar ett fall, med det enda syftet att rädda patienten
och inte att döda honom".
Ordförande Mao har sammanfattat KKP:s stora historiska erfarenhet
beträffande tvålinjerskampen, med följande ord: "Man måste
praktisera marxismen och inte revisionismen; förena sig och inte
splittra; vara ärlig och hederlig och inte smida intriger eller
ränker". Vi måste hålla oss fast vid denna stora lärdom;
dock får man aldrig förlora vaksamheten ty, som han själv lärde
1964: "Vi måste vara på vår vakt gentemot de som smider intriger
och ränker. Till exempel: har Kao Kang, Yao Shu-shi, Peng Te-juai,
Juang Kecheng och andra framträtt i centralkommittén. Varje ting
delar sig i två. Några ägnar sig åt att koka ihop intriger. Vad
skall vi göra om de vill bete sig på det sättet? Nu finns det till
och med de som är villiga att göra komplott! Det är ett objektivt
faktum att konspiratörer finns och det handlar inte om huruvida
vi gillar det eller ej".
Men varför finns kampen inom Partiet? För att bevara enheten och
för att framhärda i marxismen, för att avvisa splittringen och förkasta
revisionismen; därför att, såsom han själv lär, enheten reser sig
ur kampen och är relativ medan den senare är absolut. Således, följaktligen,
finns kampen för att bevara enheten kring marxismen, eftersom enheten
är viktig: "Partiets interna enhet och enheten mellan Partiet
och folket är två vapen av oberäkneligt värde för att besegra svårigheterna.
Alla kamrater i Partiet måste värdesätta dem".
Här, har vi väsentliga teser av Ordförande Mao Tsetung beträffande
Partiets nödvändighet, dess uppbyggnad och kampen inom det. Vi måste
studera dem, då de är avgörande för att vägleda uppbyggnaden av
proletariatets Parti i vårt fosterland.
Med det som här har nämnts, har vi framlagt, vad vi förstår, är
marxismens grundläggande teser, av Marx och Engels och av Lenin
och av Ordförande Mao Tsetung, beträffande de tre frågor, vilka
vi, som sagt, anser vara nyckelfrågor i Partiets uppbyggnad i vår
nuvarande situation: Partiets nödvändighet, teorin om dess uppbyggnad
(i ett halvkolonialt och halvfeodalt land), samt tvålinjerskampen
i dess barm. Vi vidhåller att man inte ägnar den nödvändiga uppmärksamheten
åt uppbyggnaden av proletariatets Parti och att, till och med, ser
man varken hur komplex eller viktig denna fråga är. Vi har åter
sammanfattat marxistiska grundläggande teser om Partiets uppbyggnad,
med risk för att upprepa redan kända saker, av den enkla anledningen
att bara genom att ta till sig marxismen-leninismen-maoismen kan
vi få en korrekt vägledning för att sammansmälta dess principer
med vår verklighet, såsom Mariátegui lärde oss.
ANMÄRKNING.- Hämtad från Bandera Roja (Röda Fanan)
Nr 46, augusti 1976.
Översättarens not:
1 Här översätts spanskans "clandestinidad"
till "klandestinitet" då vi bedömer denna översättning
vara mer korrekt än "illegalitet" som tidigare varit den
sedvanliga översättningen.
. . . . . . .
. . . . . . . . . . . .. . . . . . ... . . .. . . .... .... . .
. . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . .. . . . . . . . .